Als je in een sluis zit tussen de Waddenzee & IJsselmeer wanneer is het water dan 100% zoet of zout?

Of is dat een mengvorm en wanneer is de concentratie zout of zoet water dan hoger? Is dat in meters uit te drukken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Bij een afscheiding tussen zout en zoet water is er nooit een heel scherpe scheidslijn als de niveaus ongeveer gelijk zijn. Zelfs als er geen sluis is zal zout water onder een dam of dijk door gaan (kwelwater) als het zoute water hoger staat.
Het IJsselmeer wordt gevoed met zoet water en het loost dit op de waddenzee, dus ook aan de andere kant van de Afsluitdijk (de Waddenzee) zal het water zoeter zijn dan in de Noordzee.
Het water is dus nooit 100% zout of zoet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij laag water op de Waddenzee zal het water in de sluis zeker zoeter zijn, maar het water in de buurt van de Afsluitdijk is nooit 100% zoet.