waar dienen de hectometer paaltjes op de wegen voor.Welke afstand wordt er mee aan gegeven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.7K

Het beste antwoord

Hectometerpaaltjes hebben nut om een locatie goed en vooral duidelijk aan te geven. Een melding van een autobrand op de snelweg bij Goes zegt niet zo veel: welke snelweg, welke rijrichting (naar Middelburg of juist richting Bergen op Zoom? Om deze problemen te voorkomen kan je makkelijk gebruik maken van de hectometernummering.

Is er een ongeval op bijvoorbeeld de A58? Ga dan naar een ANWB-praatpaal of neem via de telefoon contact op met het alarmnummer. Je kunt dan duidelijk laten weten waar je je bevindt en wat er op het dichtstbijzijnde hectometerpaaltje staat: "Ik sta op de A58 ter hoogte van hectometerpaaltje 167,0 op de baan met het kenmerk 'Re'."

Toegevoegd op 18-06-2009 22:13:05
Ze staan over het algemeen om de 100 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, staan precies om de 100 meter :) vandaar de naam

Andere antwoorden (5)

Misschien is het alleen al om aan te geven waar dat jij tegen een boom bent gereden en dat de ambulance weet waar jij staat...

De afstanden zijn van begin van die weg tot een einde van die weg... Dus feitelijk maakt dat niet uit, alleen dat het een uniek getal is dat er staat... en dat je kunt doorgeven bij een calamiteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hecto=100
m=meter

Toegevoegd op 18-06-2009 22:04:30
Hm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan door middel van hectopalen o.a. je afstand bepalen tot de voorligger, om bumperkleven te voorkomen. En natuurlijk bij pech precies aangeven waar je ben. En ik denk, dat ze de lengtes van files daarmee meten. Veel nut dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze op de radio "de flitsers" opgeven, vertellen ze de hectometerpaaltjes erbij. Zo weet je waar je gevaarlijk hard op je rem moet trappen.

Voor de rest is het geldverspilling om de werkloosheid tegen te gaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hectometerpaal of hectometerbord staat in Nederland elke 100 meter op provinciale en rijkswegen. De hoofdfunctie is het efficiënt lokaliseren van een positie langs de weg, voor bijvoorbeeld het aansturen van hulpdiensten of wegwerkers. In België staan er ook hectometerpalen om de 100 meter op de gewestwegen (N-wegen) en Autosnelwegen.