Participatie of ontslag

  • Ronald

    Hallo,

    Mijn werkgever is naar aanleiding van tegenvallende resultaten en slechte prognoses op zoek naar nieuw kapitaal en hij zoekt dit nu bij zijn eigen personeel. Hij legt mij en mijn collega's de keuze voor: participeer of ‘ik trek de stekker eruit’. Met participeren bedoeld hij dus dat we ons in kunnen kopen. Ik persoonlijk heb echter geen trek te investeren in een bedrijf dat er door slechte bedrijfsvoering bepaald niet rooskleurig voorstaat. Ik ben reeds 10 jaar in vaste dienst en heb altijd naar (zeer) volle tevredenheid gefunctioneerd. Wat zijn mijn rechten en wat zijn mijn werkgevers' rechten en plichten in deze?

    Groet,

    Ronald

  • Sabine

    Beste Ronald,

    In het contractenrecht en meer in het bijzonder in het arbeidsrecht is het niet mogelijk om ‘ gedwongen’ te worden tot een dergelijke keuze. Ik zou je zeker niet adviseren om te participeren in een bedrijf dat tegenvallende resultaten en slechte prognoses heeft.

    Het is wel verstandig om met je werkgever in gesprek te blijven en je goed te laten informeren, zowel door hem als door een advocaat over je rechten en plichten.

    De stelling van je werkgever ‘ ik trek de stekker eruit’ kan uit twee dingen bestaan: een faillissement, of het ontslag aanvragen van jou en het overige personeel. Bij beide opties heb je als werknemer bepaalde rechten, waar je zeker voor moet vechten als dat nodig is.

    Laat je vooral niet dwingen, vraag aan de werkgever om alles schriftelijk te bevestigen, teken niets en laat je goed informeren.

    Heel veel succes!

    Groet,

    Sabine Bovy

    www.derechtzaak.com

    De arbeidsrechtelijke vraagbaak voor werknemers en werkgevers