Hallo,

Ik zit met de navolgende vraag en hoop dat iemand mij hier meer advies over kan geven…

Mijn zoon is op 1 augustus 2009 in dienst getreden bij een automobielbedrijf in de functie van Leerling automonteur met een BeroepsBegeleidende Leerweg overeenkomst. Hiervoor is een contract opgesteld welke liep tot en met 31 juli 2010. Voor 31 juli 2010 werd het contract verlengd met een jaar en was dus tot en met 31 juli 2011 van toepassing. Vervolgens werd ook dit contract (voor de derde keer) met een jaar verlengd tot en met 31 juli 2012.

Voor het verstrijken van deze laatste termijn heeft mijn zoon bij zijn werkgever aangegeven dat het contract al dan niet verlengd diende te worden, maar de werkgever gaf aan hier later nog opn terug te komen. Afgelopen week, (de 28e september) kreeg hij te horen dat er niet langer van zijn diensten gebruik gemaakt zal worden en dat hij ontslagen zal worden. Naar mijn idee is dit strijdig met artikel 1 - Aanvang/Duur van zijn contract, waarin vermeld staat:

Uiterlijk 31 juli 2012 zal werkgeefster zich uitspreken over al of niet verlenging van de overeenkomst. Indien de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, na het verstrijken van de tijd waarvoor die was aangegaan, wordt stopgezet, wordt zij geacht telkens te zijn verlengd met één jaar, één en ander voorzover de wet of de op deze overeenkomst toepasselijke C.A.O. zulks toelaat.

Naar mijn idee is de werkgever, wegens overschrijding van de contractduur, verplicht om mijn zoon (voor in elk geval de duur van één jaar) nog in dienst te houden. Hoe sterk staat mijn zoon in deze kwestie?

John