verlengen jaar contract

  • ed

    heden kreeg ik te horen dat mijn jaarcontract wordt verlengd met nog een jaar. Vorig ben ik in dienst gekomen (1 juni) met de afspraak een jaarcontract en uitzicht, bij goed functioneren, op een vaste baan. Ik kreeg te horen dat per 15 mei nieuw beleid (hoofdkantoor werkgever) is dat jaar contracten worden omgezet naar nog een jaar en dan eventueel nog een jaar. Op zich mag dit volgens het arbeidsrecht. Bij mijn in dienst treden werd duidelijk gesteld dat na een jaar goed functioneren er uitzicht was op een vast contract. Dat uitzcht is er wel maar wellicht pas over 2 jaar. En dat is niet gezegd, staat ook niet in de CAO.

    Ik heb de volgende vraag

    Mag nieuw beleid zo maar worden ingevoerd door de werkgever? (Ik heb vorig jaar contract getekend onder de "oude voorwaarde'' na 1 jaar met uitzicht op vaste baan)

  • L. de Weert

    De werkgever geeft aan dat er ‘ bij goed functioneren ’ zicht is op een vast dienstverband, dan is het dus nog niet zeker óf u een vast dienstverband krijgt, daar kan een werkgever altijd onderuit.

    Als er zwart op wit gestaan had dat u een vast dienstverband krijgt na een jaarcontract (zonder dat ‘bij goed functioneren’ ) dan is dat ‘oude’ recht geldig.

    Dus, helaas kunt u geen rechten ontlenen aan hetgeen eerder gesteld is.

    Wilt u er toch werk van maken dan kunt u altijd de werkgever met een aangetekende brief om uitleg vragen en wijzen op de toewijzing.