Freelance of AO

  • etab

    Mijn vriendin werkt sinds circa 2006 als depothouder voor een folder en kranten bezorg bedrijf. ze stuurt over een gebied van tussen heerhugowaard en Ijmuiden de bezorgers aan. Dat is begonnen met een heel klein depot.

    Daarvoor is destijds een kleine overeenkomst voor opgesteld net als die kranten bezorgers krijgen.

    In de loop van de tijd zijn de depots en werkzaamheden groter en groter geworden.

    Vanaf juli 2008 wordt de loonbelasting, zwv, zvw, loonheffingskorting ww wia etc via het bedrijf afgedragen. (gelijk als een werknemer)

    Ze krijgt dus een loonstrook vanaf juli 2008. er is echter geen AO afgesloten.

    Op de loonstrook staat dat het een vergoeding is maar wel dat ze netto en bruto loon krijgt.

    Als uren per week staat 0 en als uurloon ook 0.

    Er staat ook dat deze loonstrook op basis van een fictieve Ao moet worden gezien onder voorbehoud van art 4e wet LB.

    Ziekengeld, vakantiegeld en vakantiedagen krijgt ze niet.

    Wel werkt ze fulltime en verdient ze circa 2000 netto per maand.

    Ik vraag mij af of dit niet gewoon een officiele arbeidsovereenkomst is.

    Er is maar 1 bedrijf waar ze voor werkt, ze krijgt een loonstrook, er staat een in dienst datum op. Het bedrijf betaald uit het brutoloon de belastingen en sociale premies.

    Enkel de verwijzing naar art 4e staat er extra op.

    Wie kan mij uitsluitsel geven? NB werk is vanaf kantoortje aan huis.

  • L. de Weert

    Het is moeilijk hier direct op te antwoorden.

    De eerste bij wie ze uitleg moet vragen is de werkgever zelf, óf even langs het juridisch loket gaan met de papieren (of de rechtsbijstandsverzekering of vakbond),

    zodat zij zelf snapt hoe het in elkaar steekt, bijv. uitleg over art.4e LB

    De werkgever is bijv. verplicht, bij loondienst, om vakantiegeld uit te betalen, evenals loondoorbetaling bij ziekte maar uw vriendin heeft ook recht op vakantiedagen. Misschien valt ze wel onder een CAO?

    Zodra dit allemaal duidelijk is, dan een arbeidsovereenkomst bij de werkgever vragen, wanneer hij deze niet binnen 1 maand verstrekt dan zelf op papier zetten wat de afspraken zijn (genoeg voorbeelden op internet), zoals bijv. bij functieomschrijving. Een briefje erbij doen dat zij zonder tegenbericht ervan uitgaat dat bijgevoegde overeenkomst accoord is. Wanneer uw vriendin werkeloos wordt en zij blijkt al die tijd als zelfstandige gewerkt te hebben dan krijgt ze misschien geen werkeloosheidsuitkering.

  • etab

    Dat is het probleem.Ze doet dit al jaren en het bedrijf wordt nu overgenomen. Een deel van het werk wordt door een opdrachtgever weggehaald en nu kwam haar Manager?

    Doodleuk vertellen dat ze in week 35 geen werk meer heeft.

    Ze doet dit dus vanaf 2008 en krijgt geen vakantiegeld en vakantiedagen. Ze doet dit al jaren voor enkel dit bedrijf en in 2008 wat volgens de loonstrook de ingangsdatum is, is er nooit wat op papier gezet. Dus geen freelance en geen OA.

    In de periode daarvoor kreeg ze dus een vergoeding en moest ze zelf belasting afdragen.

    De vraag is of je dus jaren full time kan freelancen met slechts 1 bedrijf waar je voor werkt.

    Zij had het idee dat het eigenlijk een AO was. Maar dat vakantiegeld en zo inclusief was.

    Ik zag echter op haar loonstrook dat artikel staan en dat haar uurloon 0 is en dat haar contract 0 uur is.

    Verder draagt de werkgever cq opdrachtgever wel alles af.

  • L. de Weert

    Ik zou tegen even met de loonstroken en verdere papieren langs het juridisch loket, vakbond of rechtsbijstandsverzekering gaan om dit goed uit te laten zoeken want dit is heel onduidelijk en het is natuurlijk van groot belang voor uw vriendin om te weten op welke basis zij nu werkzaam is. Dit voordat zij de dupe wordt hiervan.