Op non-actief gezet

  • Marco

    Wat kan ik doen als ik in alle snelheid en onwetendheid voor akkoord heb ondertekend dat ik door mijn werkgever op non-actief ben gezet en mijn contract na afloop van beperkte tijd niet wordt verlengd en tot die tijd krijg doorbetaald? Kan ik dit akkoord nog omdraaien? De periode duurt nog 2 maanden.

    Moeten zij een opsomming geven waar ik nog recht op heb. Exacte financiele opsomming in detail bijvoorbeeld tot einde contract?

    Er is mij toegang tot mijn zakelijke e-mailbox ontzegt waar behalve zakelijke correspondentie ook vertrouwelijke prive correspondentie staat + logins en dergelijke. Is dit gerechtvaardigd dat ik hier niet meer bij kan. In mijn ogen schending van de privacy aangezien zij mij niet de tijd hebben gegeven dit rustig over te zetten?

    Is het niet beter i.v.m. het zoeken naar nieuw werk, omdat je weet dat het contract afloopt, dat zij in 1x direct de afrekening doen. Nu zit ik nog maanden vast aan ze en wordt de situatie alleen maar moeilijker als ik bij een andere werkgever kom aanzetten maar hier niet kan beginnen of met dubbele loonheffing zit?

  • P. de Weert

    Wat je zou kunnen doen is de werkgever een brief sturen waarin je je beschikbaar stelt voor werkzaamheden, pas bij het eindigen van het contract zou je binnen een maand de afrekening moeten krijgen. Eén maand vóór het eindigen van het contract is het mogelijk om een ww uitkering aan te vragen, mocht je een andere baan vinden tussentijds overleg, met de werkgever of je direct weg kan, dat betekent dan ook dat de werkgever je niet door hoeft te betalen tot het eind van het contract. ga je ergens anders werken terwijl je nog steeds in dienst ben dan zouden daar problemen over kunnen ontstaan….

    Wat betreft je email, omdat je op non actief gesteld bent is het begrijpelijk dat je geen toegang meer hebt, de werkgever had je natuurlijk best nog even tijd kunnen geven om dit té ‘schonen’. Je zou het alsnog kunnen vragen.