Vast contract na vier tijdelijke contracten

  • Iwan

    Van een non-profit met een onzekere financiele toekomst de vraag gekregen of een medewerker (<27 jaar) die inmiddels vier keer een tijdelijke contract heeft gekregen (steeds weer ter vervanging van een zieke medewerker) of er nu een vijfde contract geboden kan worden? Mijn antwoord: neen. Daarop kreeg ik de vraag of ze dan een vast contract voor 8 uur per week kan krijgen, met een tijdelijke verlenging van 13 uur per week tot 1 september 2011.

    Mijn gevoel zegt nee, want wettelijke conversie zou betekenen dat de voorwaarden van het laatste contract automatisch wordt omgezet in vast dienstverband. Haar huidige contact is 21 uur per week.

    Weet iemand of ik gelijk heb, of zie ik spoken en kan de voorgestelde constructie wel degelijk?

  • WimNl54

    M.i. is het wel mogelijk, alleen kan de werknemer een beroep doen op rechtsvermoeden als bedoeld in art. 7:610 BW en heeft de mogelijkheid om aan te tonen dat er structureel meer wordt gewerkt dan contractueel vastgelegd.Uitgangspunt voor de referentieperiode zijn de drie maanden onmiddelijk voorafgaande aan het moment van de vordering en aanspraak maakt op de 21-urige werkweek.

  • Iwan

    Dank voor je antwoord. Uiteidelijk heb ik toch maar even onze jurist geraadpleegd en die gaf aan dat bij voortzetting van het tijdelijk naar het dienstverband we niet ontkomen aan een ondergrens van 21 uur. Verder krijgt ze een tijdelijke uitbreiding van 8 uur per week, maar dan moeten we het wel zorgvuldig formuleren en het 1-op-1 koppelen aan de afwezigheid van een medewerker door ouderschapsverlof.

    Het is allemaal zo makkelijk nog niet ;)